الرئيس السيسي: ملف تطوير القرى المصرية يحتاج أكثر من 500 مليار جنيه

?????? ????????? ??????

?????? ????????? ??????

أكد الرئيس عبدالفتاح السيسي، إن ملف تطوير القرى المصرية يحتاج أكثر من 500 مليار جنيه، مضيفًا أن المشكلة الحقيقية ليست في التمويل.

 

وأضاف السيسي في مداخلة هاتفية مع الإعلامي عمرو أديب، على فضائية "MBC مصر": "المشكلة مش في الـ500 مليار جنيه، اللازمة لتطوير القرى المشكلة في الإجراءات التنظيمية، هحتاج 3 أو 4 تريليونات جنيه عشان أحل مشكلة العشوائيات في مصر، بفضل الله هأقدر أعمل مليون شقة في السنة".

 

وقال السيسي، إن أزمة العقار المائل في محافظة الإسكندرية، تجسد الواقع، متابعا: "القضية حجمها كبير.. والواقع بتاع العمارة دي وعمارة فيصل تجسيد للواقع اللى إحنا فيه".

 

وأضاف الرئيس السيسي: "لما أطلقت موضوع المصالحة ومخالفات البناء الهدف منه.. إحنا بنقول للناس فيه عندنا مشكلة كبيرة جدا، والمشكلة دي من ضمنها إن الدولة غايبة من سنين طويلة.. وهذا يعني إجراءات غير مسيطر عليها".

 

وأشار الرئيس السيسي، إلى وجود فساد إدارى وتنظيمي أدى إلى ظهور مثل هذه المشكلات في الدولة، مردفا: "انت النهارده عايز مليون شقة سنويا.. وعايز توفر ده في ظل قدرة مالية محددة".

 

وقال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن أزمة العقار المائل في محافظة الإسكندرية، تجسد الواقع، متابعا: "القضية حجمها كبير.. والواقع بتاع العمارة دي وعمارة فيصل تجسيد للواقع اللى إحنا فيه"، وأضاف الرئيس السيسي،: "لما أطلقت موضوع المصالحة ومخالفات البناء الهدف منه.. إحنا بنقول للناس فيه عندنا مشكلة كبيرة جدا، والمشكلة دي من ضمنها إن الدولة غايبة من سنين طويلة.. وهذا يعني إجراءات غير مسيطر عليها".

 

وأشار الرئيس السيسي، إلى وجود فساد إدارى وتنظيمي أدى إلى ظهور مثل هذه المشكلات في الدولة المصرية، مردفا: "انت النهارده عايز مليون شقة سنويا.. وعايز توفر ده في ظل قدرة مالية محددة".