أبرز رسائل الرئيس السيسي في حفل تكريم المرأة المصرية والأم المثالية لعام 2022

السيسي

السيسي

أدلى الرئيس عبد الفتاح السيسي، اليوم الأربعاء، بعدد من التصريحات الهامة حول السلع والأسعار في حفل تكريم المرأة المصرية والأم المثالية لعام 2022.

 

وكرم الرئيس عبد الفتاح السيسي، ضمن فعاليات حفل تكريم المرأة المصرية والأم المثالية، نماذج مشرفة ووطنية من السيدات المصريات، وضمت قائمة السيدات المصريات المكرمات: "الدكتورة الراحلة فرخندة حسن وتسلمت التكريم نجلتها - سهير قنصوة - السفيرة منى عمر – الدكتورة نازلى معوض – المحامية منى ذو الفقار – الفنانة فريدة فهمي – الدكتورة لميس جابر – الأستاذة فريدة الشوباشي – الدكتورة ميرفت أخنوخ".

 

كما شهد الرئيس عبد الفتاح السيسي، وقرينته السيدة انتصار السيسي، تكريم عدد من الأمهات المثاليات، باعتبارهن نماذج مشرفة من السيدات المصريات فى شتى المجالات، ومنح الرئيس السيسي، المكرمات، وسام الكمال من الطبقة الثانية للأمهات المثاليات.

 

وفيما يلي يقدم "الحصاد مصر" أبرز الرسائل الهامة التي أدلى بها الرئيس عبد الفتاح السيسي حول الأسعار والسلع:

 

 

 

-إحنا داخلين على شهر رمضان إنتوا حرين إعملوا اللى إنتوا عاوزينه كل السلع الأساسية متوفرة.

 

 

-الوقود متوافر فى المحطات رغم ارتفاع أسعاره عالميا.. حد بيروح محطة وقود وبيلاقيه مش موجود.. ده فضل الله علينا.. ونجاحنا في هذا البرنامج.. اللى شهد مساهمة كبيرة فيه.

 

 

-لا يوجد أى مشكلة فى السلع داخل مصر حاليا أو خلال شهر رمضان، لسه الجيش منزل 2 مليون كرتونة.. وممكن ينزل 2 مليون أو 3 ملايين أو 10 أو 20.

 

 

-احنا عاملين حسابنا لكل حاجة، والكراتين دى بنص التمن.. بلاش نكسب.. نص التمن بس.. مفيش عندنا مشكلة خالص.

 

 

-مفيش مشكلة بفضل ربنا في أي سلعة أساسية.. حاجتنا موجودة وزيادة وده فضل ربنا علينا.. وجهد الدولة وجهدكم.. موضوع الصوامع مثال.. مستودعات البوتاجاز.. كل دورة شتاء مفيش مكان.. الموانئ مش قادرة تستقبل السفن المحملة وكان الدورة أيام فقط ودلوقتي بقيت شهرين.

 

 

-تم التطوير في مستودعات للزيوت المستخدمة في طهى العام.. خلاصة الكلام.. كنا محتاجين نتعامل في تحديات ومطالب الدولة بما يتطلب من الحلول العلمية المخططة اللى بتطلبها الدولة.

 

 

-مشروع زيادة تخزين القمح ساهم فى توفير 5.5 مليون طن دون فاقد، بقي عندنا القدرة على تخزين 5.5 مليون طن قمح كان اللى موجود تلت الرقم ده قبل كده كان بيعمل ايه.. حطينا فلوس كتير في الموضوع ده لقينا تمن اللى بيفقد 20 % من القمح.