نصائح سمية الخشاب للطلاب تتصدر ترند «جوجل»: متعملوش صحاب جداد

سمية الخشاب

سمية الخشاب

تصدرت الفنانة سمية الخشاب مؤشرات البحث على " جوجل"، بعد أن قامت بتوجيه نصائح للطلبة ، وذلك قبل بداية العام الدراسي الجديد.

وكتبت سمية الخشاب، على حسابها بموقع التواصل الاجتماعي" تويتر": " جاهزين للدراسة يا حبايبى، أنا بقى مش جاهزة بالنيابة عنكم" .

نصائح سمية الخشاب للطلاب 

كما نشرت سمية الخشاب 5 نصائح لطلاب الجامعات، وتداول المتابعين نصائح سمية الخشاب عبر صفحات السوشيال ميديا، تحت عنوان : " نصائح ماما سمية ياولاد" .

وقالت سمية فى تغريدة: "من أولها كده، أول أسبوع مالوش لازمة، متعملوش صحاب جداد من الدفعة خليكوا مع بتوع السنة اللي فاتت أضمن، متحتكوش بحد غير نفسكوا عشان في ناس شغلتهم يلبسوكوا وبس، وأنا بنفسي هبقى متابعاكم"، وتابعت تغريدتها: " معدش فيه أونلاين فننام بدري عشان الحضور".

وواصلت النصائح: " متحتكوش باللي بيبقوا قاعدين قدام محتلين الديسك اللي فالأول عشان معظمهم بيبقي نفسية"، " نحاول على قد ما نقدر منبقاش اجتماعيين إحنا مش رايحين نادي خلصوا المحاضرة أو التوتريال واجروا على البيت "، " متحتكوش بولاد الدفعة خالص (للبنات)" .

تعليقات الجمهور على نصائح سمية الخشاب 

وأثارت نصائح سمية الخشاب حالة الضحك والكوميديا لدى المتابعين وانهالت التعليقات الساخرة على هذه النصائح، وجاءت كالتالى: "ماما سمية قالت ننام بدري يبقى ننام بدري.. فاهمين يا ولاد ويا بنات؟".

وكتب أحد المتابعين: "نصائح الأبلة سمية جميلة جدًا وفي محلها.. يا ريت الكل يلتزم بالنصائح دي ويطبقها، علشان الأبلة سمية تنبسط مننا وتيجي تقدملنا التحية بعد النجاح".

وقال متابع آخر: "كلامك أوامر يا ست سمية يا أحلى مقدمة نصائح في الدنيا كلها.. بإذن الله هننجح بدعواتك اللي تسحر دي".

آخر أعمال سمية الخشاب 

يذكر أن أخر أعمال سمية الخشاب هو مسلسل "موسى"، مع النجوم: محمد رمضان، رياض الخولي، هبة مجدي، وسيد رجب وغيرهم، من تأليف ناصر عبدالرحمن، وإخراج محمد سلامة، في رمضان 2021.

 

الضرائب
الضرائب