الرئيس السيسي: "لو لقيت المحل غالي متشتريش منه"

يشهد الرئيس عبد الفتاح السيسي افتتاح المرحلة الثانية من المدينة الصناعية "سايلو فودز" بمدينة السادات.

وعلق الرئيس السيسي: "في البرلمان بيقولوا الدكتور علي وزير التموين مش قادر يسيطر على الأسواق، دا أمر لو تصورتوا أن الدولة تقدر تسيطر على دا صعب، لو لقيت المحل دا غالي متشتريش منه".

 

ومازح الرئيس السيسي وزير الداخلية وزارة الداخلية: "كل يوم تطلع تقولنا مسكنا ومسكنا، خليتوا شكلنا وحش، متمسكوا وخلاص من غير ما تقولوا".

 

قال السيسي: "مش عاوزين نتكلم في موضوع الأكل دا كتير في التلفزيون، وعندنا شفافية معاكوا، واحنا بنشتري ونحط في المخازن".

 

وعلق: "بنحاول نقلل الفجوات اللي مخلتش يكون هناك نمو، ومكنتش أقدر أسيب البلد تجمد كل شيء، نعمل على تشجيع المستثمرين ونوفر لهم أي حاجة للتصنيع، وعندنا خطة إنتاج الزيوت بدلا من الشراء من الخارج.

من جهته، قال وزير التموين علي المصيلحي إن هناك طفرة في إنتاج السكر رغم نقص زراعة قصب السكر، والذي تم تعويضه بزراعة البنجر.

 

ولفت "المصيلحي" :السنة اللي فاتت مستوردناش غير 200 ألف طن فقط، عكس 2017 اللي استوردنا فيها مليون طن، والفترةالمقبلة سيكون هناك اكتفاء ذاتي في السكر بالأسواق وسنصدره أيضا للخارج".

 

وعلق وزير التموين: "لدينا 4.9 شهر مخزون الزيوت، ولدينا كفاية ذاتية في الفراخ الحية والمجمدة ولدينا احتياطي 4 شهور للفراخ المجمدة".

وخلال كلمته، علق الرئيس السيسي قائلا: جهاز مشروعات الخدمة الوطنية دفع 14 مليار جنيه للكهرباء والضرائب في 2022.

 

 

 

هناك 12 شركة تعمل في المشروع، ولتحقيق التوازن في أسعار المواد الغذائية نحتاج لعدد أكبر من السلع في الأسواق، وكل منتد سيتم تصنيعه سيكون وفق المواصفات القياسية العالمية وموافقة هيئة سلامة الغذاء.

 

وعلق الرئيس السيسي: 

 

بقول لأهلنا في المدارس منظومة الغذاء مؤمنة، وأتمنى تكون التغذية تكون أكثر من الموجودة حاليا، مش باكو بسكوت بس، لا هنوزع على طلبة المدارس علب ألبان كمان.

يمين الصفحة
شمال الصفحة