إلهام شاهين: "بخاف من المرض ده أوي لأن الإنسان بيكون ميت وهو عايش"

إلهام شاهين

إلهام شاهين

قالت الفنانة إلهام شاهين على  دورها في شخصية "سوسو" في مسلسل "ألفريدو": "مثلت و أديت ادوار كتيرة  لكن  أكتر دور وجعني  دور "سوسو" المصابة بالزهايمر".

وأكدت خلال  لقاء عبر " برنامج "كلمة أخيرة" الذي تقدمه الاعلامية لميس الحديدي على شاشة  ON: " أنا ببحث عن الادوار الصعبة والي محدش  عمل   شبهها محدش وجميع الادوار التي تناولت شخصية " الزهايمر " لم تتناول المرض من الجانب الذي تناولته  شخصية " سوسو " في مسلسل ألفريدو " وماحدش عمل مرض الزهايمر   زي السكة المكتوبة في المشلسل   ومافيش فنانة  عملته".

 وأوضحت: "التعليقات على المسلسل أروع مما تخيلت واروع ماقيل عن حياتي الفنية ككل أنا مش معترضة أن فيه ناس ماتحبش إلهام شاهين لكن  حتى الي مش بيبحني حبني في الدور والمسلسل".

إستطردت : "اول مرة الي بيحبوني  والي مش بيحبوني  يجتمعوا  ويعجبهم دوري للدرجة  دي " سوسو " عملت تصالح مع المهاجمين  والمحبين   حتى  الي ممكن يعارضوا ويهاجموا  قبل مايشوفوا العمل   لكن المرة دي مش لاقيين حاجه يقولوها".

عن  الشعر الابيض والتجاعيد    قالت: " زودت  التجاعيد  والشعر الابيض عشان مرض الزهايمر  بيجي في السن المتقدم وبالتالي عاوزة الناس  تحس بالشخصية وتفصلها عن إلهام شاهين ومن أول ماعرفت أن الدور بيتكتب  بطلت أصبغ شعري وعشان يظهر  الشعر الابيض  وعشان أزود خصلات بيضاء بقدر بسيط   عشان  عايزة الناس  تحس " بسوسو " ويصدقوها وأنا تعاملت معها    بهذا الشكل ".

ورداً على اسئلة السوشيال ميديا   بوعيه بالاصابة لفتت إلى ان مرض الزهايمر له مراحل   حتى نصل لهذا التنصيف أن المريض " مريض الزهايمر  يمر بمراحل  وصولاً للمراحل المتقدمة حيث أنه في باديء الامر  يكون العقل واعي في أوقات   ويتعرف على الناس ويغيب  أحياناً  لايبدأ فوراً حتى تتدهور خلايا المخ   لتصاب جميعها وهي المراحل المتقدمة لم تصل إليها سوسو في المسلسل  .

وعن مشهد وفاة سوسو   قالت : " أصعب المشاهد  وتعبت بعده   بطبعي مش  بحب أعيد المشاهد مشهد الموت عملته كذا مرة  وكل شوية أفتح عيني  واققول مش عارفة أموت كنت مهزوزة   وعصبية   لدرجة اني  كنت بنسى  أني بتصور وكل ماغمض عيني وأفتحها  أسالهم أنتوا بتصوروا   دلوقتي ".

أكملت : " كان مشهد صعب  لاني عندما تخيلت أن أحدهم مصاب بالاختناق وصعوبة تنفس الرئة تشبه  حالة الغرق وأنا كتمت النفس بجد وبعد المشهد تعبت   بجد ".

كشفت انها تعرف أناس مصابين بالزهايمر ومنهم زملاء في المجال الفني وتسبب في وفاتهم   قائلة :  أعرف ناس أصيبوا بالزهايمر  من الفنانين   وماتوا  به    تحدثت مع طبيب   بهذا الشأن وقال لي أهل الفن يعرضون انفسهم للاصابة بالزهايمر  لان الفنان يملء ذاكرته بمئات الشخصيات  مما يجبر الجهاز العصبي للاندماج مع الشخصية".

 ولم تخفي شاهين خوفها من الاصابة بهذا المرض لانه على حد وقلها أصعب الامراض وأخطرها لان الانسان يعيش وهو حي  قائلة : "  أنا عندي رعب من المرض  ده لان الانسان يموت بعد إصابته  به ولازال به الروح  الحياة هي أن تعيش على ذاكرتك وناسك  تعيش على ذكرياتك وناسك و لو فقدنا الذاكرة  يبقى ميتين".

 مكملة : " مرض  الاصابة به يعني   أنا مش موجودة بتنفس وباكل وبشرب بس ميتة   أصعب من اي مرض وليس له علاج   حتى السرطان الذي نخشاه  له علاج وهناك تطور جراحي ودوائي  تحمل أمل لكن الزهايمر  ليس به أمل وأقصى طموح أن نؤخر تطوره ونمنع الوصول لمرحلة التدهور ".