منال أمام محكمة الأسرة : زوجي طلع شاذ وفضحيني مع السواقين

محكمة الاسرة

محكمة الاسرة

«زوجي  مدير بنك وأنا طبيبة وفضحني مع السواقين واكتشفت إنه شاذ ».. بهذة الكلمات قالت منال صاحبة ٢٩ سنة في محكمة الأسرة مصر الجديدة  لتحكي مأساتها مع زوجها ورفعها دعوى خلع عليه.

قالت منال في دعواها أمام محكمة الأسرة مصر الجديدة :« تزوجت وأنجبت طفل، وزوجي مدير بنك شهير  ومقتدر ماليا، واشتري ليا فيلا فى التجمع  وفتح ليا حساب في البنك باسمي، ولذلك كنت أحبه جدًا وبخاف عليه لأنه كل شيء ليا، فهو كان سخي وكريم جدًا معي، لما بطلب منه أي شيء بتبقا عندي».

وأكملت منال : «  كنا نعيش في هدوء تام ، وأنجبنا طفل  جميل ووحيد وبعد مرور ٣ سنوات أصبح جوزي يبعد عني بشكل غريب، وبدأ يختلي بنفسه داخل الحمام لفترات طويلة ومعه هاتفه المحمول ومش عارفة أيه السبب في كده».

وتابعت الزوجة: « مش عارفة هو بيعمل إيه ولية بيعمل كدا معايا وإن تصرفاته غريبة لدرجة أنه هجرني في السرير ومبقناش يمارس معايا العلاقة الحميمة زي الأول وبعدنا عن بعض وحياتنا بقت مملة لدرجة كبيرة وأصبح الصوت العالي هو اللي المسموع في البيت بس ومفيش غير المشاكل وتحول المنزل إلى حجيم بسبب تصرفاته الغربية وسر دخوله في الحمام لفترة طويلة.

وأشارت منال في دعواها أمام محكمة الأسرة مصر الجديدة :" إلى أن  زوجها بعد ما كان من شغله إلى البيت أصبح يحب جدا قعدة القهاوي على الرغم من أنه في بداية الزواج كان رافض كل ده، وللأسف بدأ يبعد عني ويتأخر في الشغل، وأصبحنا زي الأغراب عايشين في بيت واحد بس مش بنشوف بعض، وأهملنا بشكل كبير ».

كما أضاف منال:« جوزي اشترى عربية للبيت بسواق لقضاء حوائجنا، ولكي لا أقود السيارة ويحدث شيء، وفوجئت في يوم بأن السواق لا يرد على هاتفي المحمول عند طلبه للذهاب لقضاء حاجة مهمة في الخارج، ولما رد وكلمته قالي إنه مشي من الشغل ورفض يرجع تاني بدون سبب واضح ولم يخبرني بأي شيء، وبعد فترة زوجي أحضر سائق أخر واستلم وظيفته ولكنه حصل نفس اللي حصل للسواق الأول وبعد ٤ شهور أحضر زوجي سائق ثالث وبعد مستلم  السائق الجديد العمل ولكن بعد يوم واحد فوجئت به يتشاجر مع زوجي ويحاول التعدي عليه بالضرب بمفتاح العربية وحدوث مشادة كبيرة فيما بينهما، وأصبح يردد استغفر الله العظيم ولا فلوس الدنيا تقدر تخليني أعمل كده حرام عليك وخرج من البيت غاضبا تاركا العمل مرددا بيت مجانين وشواذ.

وأشارت الزوجة:"  أنا اتصدمت وعقلي عجز عن التفكير  من اللي سمعته، وعرفت ليه جوزي هجرني في السرير كل الوقت ده وجلوسه في الحمام لفترات طويلة بدون سبب، للأسف عرفت إن جوزي شاذ يميل للرجال فقط، وأصبح وجودي معاه بدأ يضايقه، ولا أعلم كيف تحول لذلك الشخص الشاذ يمكن أن يكون حدث ذلك خلال سفره للخارج لفترة كبيرة، وطلبت منه الطلاق لكنه رفض ذلك وأخبرني بأنه يحبني ولكن هو شاذ ولا يريد العلاج من ذلك الأمر".

واختتمت منال في دعواها أمام محكمة الأسرة مصر الجديدة : « جوزي معاه فلوس كتير ولكن ليس قريب من الله والدين، فالبعد عن الدين هو ما دفعه لفعل ذلك وأرغمني عن التنازل عن كل شيء مقابل دعوى خلع رفعتها ضده وكسبت قضية الخلع ولكن لم أخبر أهله عن سبب الطلاق.

يمين الصفحة
شمال الصفحة