محمد ياسين: علاقتي بالمخرج وحيد حامد كانت ممكن تنتهي بسرعة لو أنا ساذج

 المخرج محمد ياسين

المخرج محمد ياسين

قال المخرج محمد ياسين، عن علاقته بالكاتب الرحل وحيد حامد، اليوم السبت، كما أشار إلى أن عدم وعي الإعلاميين ومعرفتهم بمهنة المخرج الحقيقية يعد جهلًا منهم.

 

وأوضح ياسين في تصريحات صحفية: علاقتي بوحيد حامد كان ممكن تنتهي من بدري جدًا لو أنا عبيط وساذج ، لكن أنا اشتغلت في الميديا لفترة وفاهم إزاي أتعامل.

 

فيه إعلاميين كبار ميعرفوش إيه هي مهنة المخرج، وهم بجد مش فاهمين هذا الرجل بيعمل إيه غير إنه بيزعق وبيشد في شعره زي الأفلام ويقول أكشن، ودي كارثة وجهل شديد من إعلاميين بيقدموا برامج فن.

 

كما تابع ياسين قائلًا: ومع ذلك اتعاملت في حياتي مع صحفيين مصدر ثقة لأن ليا تجارب سابقة في حواراتي معاهم، والحوار بينزل زي ما هو وفيه حوارات لمخرجين في العالم كله أنا بقرأها عشان أتعلم كيف يفكر هذا المخرج وكيف يرى الكون.

 

وفي سياق آخر، تحدث محمد ياسين عن السوشيال ميديا ودورها في الفن، وقال: شيء لطيف إن الجمهور يقول رأيه في الأعمال الفنية والممثلين، والسوشيال ميديا خلت هذا الأمر أكثر سهولة.

 

وأكمل حديثه قائلًا: الأزمة إن بعد فترة من الزمن، الرسائل والكومنتات دي بتلقى رواجًا عند الناس، وبتكوّن رأي عام، لحد ما يتضخم ويصبح أمر واقع، ويبدأ الجمهور يتعامل مع الممثل ده، إنه غول تمثيل ويتعامل معاه بقدسية غريبة.

يمين الصفحة
شمال الصفحة